Monday 19 January 2015

buat chicken chop



dah lama sebenarnya nak buat chicken chop kat rumah. dari cuti yang sebelum ini lagi. tapi apatah daya, bila cuti mindset untuk relax relax je kat rumah. tapi, akhirnya tertunai juga nak buat chicken chop walaupun tak menjadi sangat untuk buat kali pertama. markah bolehlah bagi 70% untuk diri sendiri. hikhik

chicken chop yang nak dibuat ni terdiri daripada 4 perkara.

  1. chicken chop
  2. sos lada hitam
  3. mashed potato
  4. coleslow

kali pertama buat, cuma buat sos, mashed potato dengan coleslow je. chicken chop tak buat sebab takde serbuk roti. mashed potato tawar sikit. coleslow tip top. cuma tak berpuas hati dengan sos. sebab sos tak berapa menjadi. silapnya pada bawang dengan bancuhan tepung jagung.

jadi untuk menebus kekecewaan terhadap sos lada hitam yang tak menjadi pada cubaan pertama. bawang dilenyap dari resepi dan bancuhan tepung jagung dikurangkan. hasilnya percubaan kedua amat memuaskan hati. thumbs up kepada diri sendiri. chicken chop tak guna serbuk roti tapi guna tepung ayam ala kfc original.

dan bila chicken chop bersatu dengan sos lada hitam.. seterusnya masuk ke mulut. umpphhh.. bahagianya rasa. akhirnya dapat juga merasai chicken chop hasil tangan sendiri.

lupa nak ambik gambar. takpe, lain kali nak buat lagi. full set chicken chop.
nanti akan upload resepi.

No comments:

Post a Comment