Tuesday 20 January 2015

Resepi : Chicken Chop


gambar ihsan google. lupa nak ambik gambar sebab haritu terus
ngap chicken chop masuk dalam mulut.  :D  :D  :D


saya try resepi yang saya dapat dari internet tapi tak kena dengan selera saya. jadi saya ubah resepi tu mengikut selera saya. okay. untuk buat chicken chop full set versi saya, 4 perkara yang perlu dibuat.

  1. chicken chop
  2. sos lada hitam
  3. mashed potato     |Klik Sini : Resepi|
  4. coleslow                 |Klik Sini : Resepi|
pssttt.. boleh goreng jejari kentang untuk extraaa



Chicken Chop

chicken chop - serbuk roti

bahan-bahan:

  1. isi ayam - ditumbuk
  2. tepung gandum
  3. telur
  4. serbuk roti
caranya:
  1. sediakan ayam.
  2. salutkan dengan tepung
  3. salutkan dengan telur
  4. salutkan dengan serbuk goreng
  5. goreng sehingga garing.
 chicken chop ala kfc

bahan-bahan:
  1. isi ayam - ditumbuk
  2. serbuk goreng ayam ala kfc (original/spicy)
caranya:
  1. sediakan ayam
  2. salutkan dengan serbuk ayam goreng
  3. goreng sehingga garing


-
tips
isi ayam tu biasanya ambil bahagian dada dam juga peha. tapi saya rasa bahagian peha ayam lagi sedap. tapi kena pandai buang tulang lah. 
ada dua cara untuk goreng ayam. dengan serbuk roti ataupun serbuk ayam goreng ala kfc. saya suka cara kedua sebab lagi senang dan tak perlu banyak bahan. sedap pun sedap. tapi terpulang kepada anda suka yang mana  :D



Sos Lada Hitam

bahan:
  1.  4 susu butter
  2.  1-2 sudu tepung jagung - dibancuh air
  3.  3 cawan air
  4.  1 kiub ayam
  5.  serbuk lada hitam & sulah secukupnya
  6.  garam secukupnya
  7.  1 sudu sos tiram
  8.  kicap secukupnya
caranya:
  1. cairkan mentega (api kecil).
  2. masukkan bancuhan tepung jagung.
  3. masukan air.
  4. masukkan semua bahan seterusnya. kacau sehingga mendidih.
tips
tujuan kicap untuk memberi warna. kalau suka sos warna gelap, lebihkan kicap. kalu suka sos warna cerah, kurangkan kicap. 
jangan terlebih letak tepung jagung, nanti sos akan jadi terlebih pekat macam jeli bila sejuk.




No comments:

Post a Comment