Saturday 24 January 2015

Resepi : Spaghetti Bolognese




saya ada adik yang first time masuk asrama penuh. dia yang kedua dalam keluarga yang start tinggal asrama sejak tingkatan satu. walaupun asrama dia hanya 5 minit dari rumah. dekat teramat sangatttt.

adalah dalam suatu pagi, adik saya call mak saya. rupanya adik saya ini ada hajat besar. nak suruhkan saya buat spaghetti lepas tu hantarkan kat asrama. dia nak makan kat asrama dengan kawan-kawan dia. amboi.. sedap betul mengorder ye. gaya macam kat kedai. kalau dapat fulus best juga ambil order
tetapi, mengenangkan adik yang tercinta yang first masuk asrama walaupun tak homesick, saya sebagai kakak tercinta sanggup masakkan. jadi, kali ini saya buat 2 kali ganda daripada biasa. nyelah, untuk makan kat rumah dan juga nak bawakkan untuk semek ni juga ke asrama.

sebenarnya saya dah biasa buat spaghetti dari dulu lagi tetapi takdelah sehebat spaghetti orang itali. asalkan masakkan saya kena selera keluarga saya dah cukup. adik saya memang suka spaghetti saya tau. (amboi. bangga diri nampak).. haha. bila dah biasa masak sesuatu, dah tak payah nak tengok resepi lagi. main campak-campak macam tu je. :D bahan-bahan yang saya guna pun ikut bahan yang memang dah ada kat rumah dan juga senang nak dapat kat tempat saya.

jadi saya sertakan resepi  spaghetti bolognese versi saya yang sangat senang dan simple. resepi ini untuk 4-6 orang makan.  biasalah, saya memang tak berapa suka memasak yang complicated.


Spaghetti Bolognese versi sendiri

bahannya:

  • satu paket spaghetti
  • minyak zaitun
  • daging/ayam kisar
  • 5-6 ulas bawang putih - dicincang
  • cendawam kering (direndam dalam air panas kemudian dipotong)
  • 1/2 lada bengala - dipotong dadu
  • satu botol/tin sos spaghetti
  • 1 cawan air/air rendaman cendawan
  • daun oregano kering
  • garam

caranya:

untuk spaghetti: 
  1. rebus air bersama garam dan minyak zaitun secukupnya sehingga mengelenggak.
  2. masukkan satu paket spaghetti.
  3. toskan spaghetti bila dah masak.  (ambik sikit spaghetti dan rasa/makan untuk nak tahu dah masak ke belum. kalau keras lagi kat bahagia dalam maknanya belum masak)
untuk sos:
  1. panaskan sedikit minyak zaiton dalam periuk/kuali.
  2. masukkan daging/ayam kisar, sedikit garam dan goreng sehingga masak.
  3. masukkan bawang putih dan tumis.
  4. masukkan cendawan , lada bengala dan kacau.
  5. masukkan sos spaghetti.
  6. masukkan air/air rendaman cendawan. 
  7. masukkan garam secukupnya.
  8. masak sehingga mendidih dan masukkan sedikit daun oregano.
  9. siapp.

tips:
  • untuk daging/ayam kisar, boleh goreng dan hancurkan begitu saja.
  • ataupun buat bebola. kalau nak buat bebola, letak seasoning siap-siap dalam adunan daging tu sebelum menguli daging jadi bebola. jadi takpayah letak garam dah masak goreng nanti. kang terlebih masin kan. tapi jangan uli besar sangat ye. buat saiz macam antara duit syilling 10sen dan 20 sen pun dah ok.
  • kalau nak tambah parutan cheese pon boleh masa hidang sebelum makan. terpulang kat korang.
  • kalaunak tambah bahan-bahan lain lagi pun boleh tapi bagi saya, semua kat atas dah cukup. hihi



gambar pertama tu, nampakkan kan yang saya buat ayam kisar jadi bebola kecik. 
yang kedua tu, lepas letak sos tomato, belum sempat kacau dah ambik gambar. cepat je kan. tapi part lepas tu dah sempat nak ambil gambar. malas nak pegang phone. takut phone comot. 
gmbar ketiga tu masa hidang. tak ada cheese. just letak sos camtu je atas spaghetti.


alhamdulillah, terima kasih di atas rezeki kurniaan-Mu.  :)

spaghetti ini ada banyak jenis. antara yang lainnya macam spaghetti carbonara dan spaghetti olio. saya dah pernah buat. nanti kalau rajin, akan upload kat blog. ketiga-tiga jenis ni saya suka makan. hehe.. sebab saya memang suka makan. sebab tu badan besar. urmmm..


note : All picture above captured by Asus Zenfone 6's camera.

No comments:

Post a Comment