Wednesday 2 July 2014

[resepi] Puding Roti


puding roti memang antara makanan yang aku suka. tapi aku tak suka yang lebik punya, aku suka yang kering macam tu tapi takde lah terlalu kering ye.

disebabkan ini bulan puasa, roti keping tersangatlah tidak laku kat rumah aku. memandangkan roti yang dibeli sehari sebelum puasa masih lagi ada, aku buatlah keputusan untuk buat puding roti bakar. disaat aku menulis, puding roti itu telah pun berada dalam oven. kekeke

ini resepi yang aku guna. ringkas tapi padat. sebab aku tak suka resepi yang rumit. HA HA. well, that was the real me. pemalas.  :p



Resepi Puding Roti Mudah dan Sedapp

bahan-bahan:

 8 keping roti
 2 cawan susu segar
 4 sb gula halus
 1 biji telur
♫ 1 st esen vanilla

cara-cara:

 satukan semua bahan kecuali roti ke dalam sebuah loyang dan kacau sebati.
(guna loyang yang sesuai saiznya)
  carikkan roti dan masuk ke dalam loyang. tekan roti dengan sudu berulang kali supaya bancuhan menyerap dengan berkesan. keke.
  masukan ke oven dan bakar pada suhu 200°c selama 30 minit.

    **bergantung kepada oven masing-masing. adjust sendiri ye.
    **kalau nak tambah kismis ke coklat cip ke..terpulang ye. 


okay.. tak sabar nak tunggu masak dan makan untuk berbuka nanti. hehe.. kuih cara berlauk pun antara kuih yang paling aku nak makan masa bulan puasa. aku nak cuba buat sendiri juga kuih cara berlauk. tapi kat rumah aku takde sarang acuan. ermm.. kena usahakan untuk beli sarang acuan tu.. harap harap dipermudahkan. amin..


nanti kalau dah masak aku snap gambar. kalau rajin upload. kalau tak.. tak upload. muhaha..  :P

No comments:

Post a Comment