Sunday 17 August 2014

Deokbukki


inilah dia... dah selamat sampai dalam perut. :p


wow.. hari ini saya buat kerja gila.. ha ha ha.. sebenarnya tak gila pun, cuma saya cabar diri ini buat deokbukki. tehee.. dah lama cari resepi dan cara nak buat ni., dah hafal lam kepala cara nak buat. senang je kalu buat dalam bayangan kita. ka ka ka

entah kenapa tadi , tetiba jadi rajin nak buat. tengah syok melayari internet, tiba tiba berhenti dan terus ke dapur. buat apa? buat homemade rice cake. memang bertungkus lumus dan kerja kuatlah tadi. berperang dengan rice cake tu. saya rasa, saya kukus tak cukup lama. sebab tulah adunan tu macam keras sikit pada sebahagian kecil adunan.. chewah.. kemain ayat yang saya tulis.. lain kali kena tambah 10 minit lagi. tapikan, best betul duk menguli tadi. keh keh..

lepas homade rice cake, siap, saya buat deokkbukki pulak.. ingat nak buat esok.. dugaan dan cabaran banyak sangat.. tak boleh nak tahan hati ini yang meronta ronta nak makan juga.. maka saya pun buatlah.. disebabkan, sini bukan korea, maka memang takdelah barang-barang macam resepi asal tu, korean groceries store pun takde kat tempat saya tinggal ini. maka, saya gunalah barangan tempatan.. main campak-campak je masa masak tadi.. nak resepi simple saya.. resepi ini sangat sesuai bagi sapa-sapa yang teringin nak makan deokkbukki, tapi tak tahu nak belikan mana barang-barang semua tu.. jadi, gunalah resepi saya yang cukup simple ini. sebab saya tak suka benda yang terlalu complicated. keke


Rice Cake

2 cawan tepung beras
1 cawan air panas/suam
1 sudu teh garam

- adunkan semua bahan ke dalam loyang
- kukus selama 25-30 minit
- keluarkan adunan, tumbuk adunan dengan kalu penguli selama 5 minit
- kukus lagi selama 25-30 minit
- siap dikukus, keluarkan. biarkan sekejap

yeah.. masa untuk menguli doh. disebabkan doh saya ni keras sikit.. sikit je.. saya terpaksa tumbuk banyak kali dengan kayu penggelek dulu biar kasi lembut sikit dan senang nak dibentukan nanti.. adunan tu saya tak buat sekali gus.. saya bahagikan kepada 4 bahagian. maknanya proses tu saya buat 4 kali. untuk satu bahagian tu, saya uli dengan tangan dulu buat bulat lepas tu baru golek golek jadi silinder panjang.. ikut korang nak buat besar mana, kalau saya, saya buat besar sikit dari pencil. lepas tu potong. paanjang lebih kurang 2 inci macam tu..

sebenar terpulang dekat korang korang nak buat besar atau panjang mana. maka, pandai-pandailah ikut citarasa anda. lepas siap semua, letak dalam bekas dan simpan dalam peti.

okey, untuk deokbukki ini, saya tak guna semua rice cake yang saya buat tadi, rasanya saya hanya guna 1/5 sahaja.. kiranya, kalu buat semua, mungkin cukup untuk 4 orang makan (portion sederhana) sebenarnya, saya tak sukat pun tadi. jadi saya agak agak je untuk tulis resepi ini. korang pulak jangan ikut 100 peratus, sesuaikan lah ye masa memasaktu. kalu rasa tawar, tambahlah lagi garam.. kalu macam kering sangat, tambah sikit lagi air... kalu rasa nak tambah benda lain macam bebola ke pun boleh. okay..



Deokbukki (untuk 1/5 bahagian)                       kalu guna semua rice cake - saya agak je ye

rice cake *1/5                                                     rice cake *semua
fish cake  *1 batang, dipotong dadu                  fish cakes  *5 batang, dipotong
1 setengah cawan air                                          5 cawan air
1 sudu besar pes cili (cili boh)                            3-4 sudu pes cili
1-2 sudu besar sos cili                                        3-4 sudu sos cili
garam secukup rasa                                            garam secukup rasa


- masukkan air, tunggu sampai masak bergelegakkk
- masukkan rice cake dan fish cakes, biarkan sekejap
- masukkan pes cili dan sos cili
- biarkan mengelegakk sehingga kuah pekat

saya tak guna cili boh yang biasa tu, tapi saya guna cili boh yang dibuat orang kat daerah saya, dia agak pedas sikit. dan untuk sos, guna yang pedas ye.. sebab sesetengah jenama, sos cili tak berapa pedas sangat dan rasa sedikit masam. kalu ada serbuk lada lagi bagus.. kasi pedas gitu.. keke.. psstt.. hasil mungkin berbeza sebab cili boh dan jenis sos. tapi, bagi saya, yang saya buat ni, saya boleh bagi 7/10. memang puas hati bila makan.. sedap delicious.. yum yum


korang bolehlah cuba buat ye..


>>gambarlagi<<

No comments:

Post a Comment