Friday 15 April 2016

Terima Kasih, Mak!

orang yang paling saya berterima kasih adalah mak saya.

mak memang supprt saya terutama dari segi kewangan. sebenarnya, saya tak apply PTPTN sebabnya mak memang tak bagi apply. Sebab mak mampu nak support walaupun mak kerja cikgu je. walaupun cikgu, saya bangga dengan mak saya sebab mampu besarkan anak dengan duit sendiri. saya dapat rasa kasih sayang emak saya. mak tak nak saya berhutang bila dah habis belajar nanti. tak nak saya susah nak bayar hutang. kasih sayang mak memang tak berbelah bahagi untuk anak. mak memang nak yang terbaik untuk anak. sebab tu saya memang nak belajar dengan bersungguh-sungguh. nak buat mak ayah bangga dan tak kecewakan diorang.

janji saya, bila saya dapat first gaji, saya nak belanja family makan dan nak bayar balik apa yang mak saya dah korbankan untuk saya. banyak tak terkira. biasanya, saya ada catat setiap duit yang mak dan juga ayah bagi samada untuk yuran dan duit makan tapi ada juga yang tercatat. sekarang saya dah sem yang ke enam. untuk enam sem, total yuran pengajian, yuran lain-lain, yuran asrama, duit rumah sewa lebih kurang RM 10 000 (RM 10k). dan ini tak termasuk duit belanja/makan lagi. biasanya, saya akan belanja lebih kurang RM 250-300 sebulan kot. satu lebih kurang 4 bulan. jadi satu sem lebih kurang RM 900-1000 kot. enam sem lebihkurang RM 6000, ini anggaran kasar la sebab tak catat dengan detail sangat yang ni.

jadi, anggaran semua perbelanjaan sepanjang 6 sem lebihkurang RM 16000. jumlah yang agak besar. tujuan saya tulis semua ini adalah agar saya sentiasa ingat pengorbanan mak ayah supaya saya dapat sambung belajar. yang kat atas ni hanya untuk kos saya sambung belajar ijazah sarjana muda. belum termasuk perbelanjaan dari kecil, zaman sekolah, akuan TH dan lain lain lagi. jadi, hormatlah mak ayah sebab pengorbanan mereka tidak ternilai. saya sayang mak ayah. :)

No comments:

Post a Comment