Thursday 20 July 2017

My Part-time job

Okay.. Sementara tunggu untuk dapatkan kerja tetap, kita buat part-time business dulu. Dari dulu memang adalah bercita-cita (antara impian kecil kita laa) nak berbusiness walaupun memang zero ilmu perniagaan ni. takpe, belajar sikit-sikit dan kumpul pengalaman. tak mustahil dari zero boleh jadi hero. yang penting kita kena kental dan tak mudah putus asa, ye dok?

Masa kat U dulu pernah jugalah jual something. Jual kerepek sebenarnya. tapi tak bertahan lama pun sebab masa tu tinggal kat asrama luar dimana student tak ramai pun. kiranya tak mendapat sambutan mana la. lagi-lagi tak ada alat yang betul untuk seal plastik kerepek. guna seterika je. haha.. gigih betul. sekarang dah ada. beli kat Lazada. haritu beli je walaupun tak jual kerepek dah sebab manalah tahu ada kegunaaan masa hadapan. tup tap memang berguna pun. lepas tu, ada juga join gerai jualan festival fakulti dengan kawan-kawan. masa tu tinggal kat rumah sewa, jadi boleh masak murtabak maggi kat rumah sewa siap-siap kemudian jual je. laku jugalah murtabak maggi kami tu. sekejap je habis lepas kena serbu oleh junior kesayangan.

Chocolate Chip Cookies. RM 15 / 50 Pieces
Panjang betul intro, padahal tak masuk pun lagi main topic. sebenarnya saya jual Chocolate Chip Cookies atau nama melayunya adalah biskut coklat cip. masa bulan puasa haritu ada jual 2 balang biskut ni kat kawan kakak sebab dia ada makan yang kakak bawak kat hostel sebelum puasa dan dia tanya buat untuk jual tak. tapi ini bukan sebab yang utama tercetusnya business part-time saya ini. jeng jeng..

alkisah bermula pada hari jamuan hari raya di sekolah mak dan mak bawa biskut coklat cip sebagai hidangan sampingan. lepas tu ada dua orang cikgu yang pregnant nak order biskut. jadi bermula lah kisahku sebagai penjual biskut coklat cip. selepas turamai juga cikgu-cikgu yang lain order dan ada juga yang repeat order. rasa ramai yang beli sebab saya jual murah jugalah berbanding yang lain. tapi still ada untung. RM 15 untuk 50 biji biskut dan saya ada letak lebih juga dalam satu balang tu.

alhamdulillah sebab dapat peluang untuk menjana duit sementara duduk rumah. setakat ni dah terjual sebanyak 53 balang dah. tak sangka dapat jual sebanyak ni. tak sangka juga saya dah baking lebih kurang 3000 biji biskut. sebenarnya baru je kira. sungguh membanggakan (cakap kat diri sendiri). untuk ahad ni, ada lagi yang order.

14 balang dalam satu hari. Baking dari pagi sampai malam.
saya harap business kecilan saya ini sentiasa dimurahkan rezeki. amin. dan dalam masa terdekat, saya akan cuba kongsikan resepi yang saya guna. dah lama resepi ini biskut coklat cip ini yang sememang akan saya buat setiap kali raya. (dah 5 tahun lebih kot)

No comments:

Post a Comment