Sunday 16 February 2014

Kucing Kesayangan


Bila tengok gambar ni kat 9gag terus teringat kat kucing kesayangan di rumah. Diorang pun kadang-kadang ada juga gigit gigit ni. Tapi tak adalah kuat mana pon, gigit manja je.. haha. Kat rumah ada 6 ekor kucing. Masing-masing lain ragamnya.

Ada seekor ni,Miko (2 ½ tahun) kuat sangat tido.badan pon bukan main berisi lagi. Nama manja kitorang panggil Debok.. :p  tapi kalu nak peluk memang bestlah. Selalu je miko ni tido kat atas beranda luar kat depan, bawah kereta ataupun kat bawah pokok tepi rumah. Tapi miko ni selalu gak merayau orang rumah. Tak ada buat apa apa pun sebenarnya,  tapi tido je. Ermm.. apalah ko miko ni.

Kalau jiji (2 ½ tahun) pulak, dia ni jenis susah nak rapat/dekat dengan orang. Kalau ambik nak main dengan dia, mesti dia cari peluang nak larikan diri. Kecuali dengan emak saya. Kalu emak saya panggil mudah je dia datang. Kalau orang lain jangan harap nak pergi dekat.  Tetapi, kalu dia lapar, barulah nak mengesel-geselkan kepala kat kaki kita. Hah.. tahupun.

Jiji ni sebenarnya betina. Dah 3 kali bunting. Kali pertama kopi. Tapi malangnya, kopi hilang tanpa dikesan. Masa aku tahu yang kopi ni hilang, memang aku sedih. Aku siap menangis lagi. Aku ingat lagi, mak aku call masa aku tengah siap-siap nak balik rumah untuk cuti midsem. Masa tu baru je habis exam. Exam Ups kalu tak silap. Ingatkan mak call sebab apa, mula-mula borak cam biasa lagi tapi lepas tu mak cakap yang kopi hilang. Mulanya aku tak percaya sebab ingat mak gurau je, tapi mak cakap betul.suara pun serius semacam. Masa tu dah seminggu kopi hilang. Aku pun menangislah. Masa tu yang ada dalam bilik ada aku ngan sorang roomates aku ni. Dia pelik gak kenapa aku tiba-tiba menangis. 

yang sedihnya, aku sempat dengan kopi untuk 2 minggu je. Tu pun masa cuti sem yang lepas. Untuk cuti midsem tu, aku memanglah tersangat excited nak balik rumah sebab nak jumpa dengan kopi. nak main dengan kopi. nak belai belai. tapi hajat tak kesampaian. Mana tak sedihnya, antara satu sebab nak balik nak jumpa kopi tapi bila dapat tahu yang kopi hilang. Uwarghh.. T.T

Lepas kopi hilang, tak lama lepas tu, jiji beranakkan neko. Neko ni jantan. Lepas dapat neko, terubatlah sikit rasa sedih atas kehilangan kopi ni. Neko ni perangai dia memang lain dari miko ngan jiji. Tapi apapun, aku memang suka dengan neko ni. Badan dia halus panjang. Warna badan hitam putih. Yang membuatkan aku lagi suka sebab ekor dia panjang. Haha.. memanglah, sebab miko ngan jiji masing masing ekor pendek (macam takda ekor. wkwkwk) aku memang suka main ekor  si neko ni. Neko pun pasrah jelah sebab dapat tuan macam aku ni. :p

Satu lain habit neko ni, suka buat sesuatu  yang salah. contohnya macam curi makanan. Pantang ada makan terbuka je, mesti dia terkam. Aritu dia ambik ikan mentah. Kalu satu bolehlah dimaafkan juga.. ni dua ekor. padam muka kena marah dengan mak hari tu. nakal sangat.. neko neko. lagi satu.. eko pon suka naik atas kaunter kat dapur. kalu ada orang ternampak, cepat cepat terjun bawah, pastu buat muka tak bersalah. aishh..

okey, terpanjanglah pulak entry kali ini. lain kali citer pasal 3 ekor lagi kucing. harap-harap ingatlah.. hihi

No comments:

Post a Comment